Hakkors då och nu.

Här är en bild ur boken "Utländsk humor / fransk och tysk", som låg i grovis för några veckor sedan. Bilden heter "Skördetid" och är naturligtvis inte tänkt att vara rolig. Tecknaren har redan 1934 insett vad som skulle hända i Europa. Tyvärr var det alltför många som inte fattade i tid.
 
Igår möttes eleverna i en grundskola i Stockholm av hakkors och annan nazipropaganda som klottrats på deras skola. På skolan finns några klasser för judiska elever. Klottret är ett angrepp på dem, men även på alla andra människor som vill ha en demokratisk och jämställd värld.
 
Jag är för första gången rädd på riktigt, rädd för vart vårt land och vår del av världen är på väg. Jag var inte så rädd när jag själv gick på högstadiet och några klasskamrater var med i en liten förening som marscherade runt Karl XXII:s staty och hade svåra heilryckningar i armen. Jag tänkte att de var vilsna, patetiska och totalt urmoda. Vi gick ändå dit och protesterade, för det vill jag alltid göra när någon klampar över min gräns. Vi slogs inte eller ens kastade tårta. Det visade sig förstås senare att killarna (för det är ju nästan bara killar som håller på med sånt) just var vilsna. Åtminstone mina klasskompisar hittade hem i andra politiska läger sedan, schyssta sådana.
 
Men nu. Nu är det rumsrent att vara rasist. Det är också rumsrent att hata och vilja bruka våld på dem som man anser hotar den vita rasen och vår kultur. En sådan kultur vill jag inte vara del av. En gemenskap som bygger på att man avvisar, dödar eller fängslar dem som är annorlunda, kan aldrig någonsin bli en rik och varm gemenskap. Hur kan någon ha missat det? 
1 Bill Palmborg:

skriven

Håller med varje ord du skriver om rasismen. Den innefattar en mängd obehagliga ..ismer. Jag vill dock vidga begreppet till den nivå defacto detta ämne gåller ….......

1.
Jag anser att den sk antirasismen är lika farlig, men som du skrev att det lär sig inte folk i tid nu heller. Inte få som kallar sig antirasister använder detta skyddshelgon i syfte att framföra sin egen rasism med direkt utomparlmaentariska metoder. ..........

2.
Sedan har vi de sk hedersrelaterade brotten som är rakt ut rasistiska. Fadime fick inte välja sin "viting". Ingen flicka ur denna etniska grupp få välja en etnisk svensk man. Ingen muslimsk kvinna i arabvärlden får välja en sådan heller..............

4.
Sedan finns etnisk rensing, Srebenica, Rwanda, Nigeria, Somalia, Kambodja.
Denna del är djupt rasistisk, men kallas inte så öppet av något skäl. Rasism är ju långt ifrån bara en hudfärgsfråga......

5.
Politisk rasism. Israel har precis som Burma, Somalia och Nordkorea inte godkänt Genevekonventionen om de Mänskliga Rättigheterna och än värre inte heller FNs Barnkonvention. Skälen kan jag lämna därhän ,men jag konstarerar att några politiker inte lärt sig så mycket från andra världskriget. Castros Cuba innehåller mängder av avrättingar, likaså Pinochets Chile, al Shabab, al Qaida och utrensningen av funktionshindrade i forma Rumänien är djupt rasistiskt enligt min vidgade skamteminologi.

Så rasismens fula tryne är den tumör som vi som betraktare måste ta tag i. Annars så utvecklas det hemska åter och återigen. Detta måste ingå i moraluppfattningen redan tidigt så att det sitter djupt. Jag tror inte på prat och jag tror inte på propagada som står folk upp i halsen. Positiv urvalsförvrängning är en stor fara för den genomskådas. Sånt är bara kontraproduktivt. Varje malande hemska bilder i syfte att skapa empati av ofattbara dåd SKAPAR omvänt rasism eftersom månniskan är byggd för att glömma hemskheter om det inte sitter fast inbyggt djupt inne i deras själ från barnsben.... Jag tror på att i skolan ta in Rasism som skolämne. Skapa budget för brett upplagda skolresor i mellanstadiet till Förintelsen, Gulag, Rwanda, Dödens fält i Kambodja och skyttegravarnas museum i Frankrike/Belgien från WW1, minnesmuseer från terrordåd i USA mfl platser. Först då kommer den unga generationen att bära med sin sin avsky och det är enda chansen att råda bot ..En billig men enorm hävstång mot hela det rasistiska komplexet. För oss vuxna är det försent. Det blir bara kafferepsprat.

Kommentera här: